tisdag 15 november 2011

Nu lägger jag...

...jobbtexter åt sidan och ägnar dagens sista arbetstimmar åt att fortsätta läsa mitt manus. Det är STOR skillnad att läsa på datorskärm och på papper. Jag har vanliga marginaler i sidorna men har förstått att det är bra att göra dessa bredare när man skickar till förlag eftersom det är enklare att läsa då. Antar att en utskrift med bredare sidmarginaler ger ännu en ny dimension av manuset...(den dagen jag redigerat klart lär jag korka upp champagneflaskan- detta är för tusan svårare än att skriva en hel bok!!)

Tankar som snurrar:

- Jag funderar på om de första trettio sidorna bör skrivas om en del. Innehållsmässigt är de bra men jag tycker att det händer något på sidan 30, ett bättre flyt i språket som gör större rättvisa till karaktärer och story. Egentligen inte så konstigt....det var där, från sid 30 som jag började skriva på allvar, dagligen. Det var då jag bestämde att jag skulle skriva en bok, att jag skulle ge efter och inte spjärna emot. Nu när jag ser berättelsen på papper så tycker jag att detta lyser igenom.

- Jag skrev i tidigare inlägg om research. Jag är fortfarande kluven. Som journalist till yrket är man ju van vid att allt måste vara rätt och riktigt ut i minsta lilla detalj. Nu har jag läst in mig på vissa ämnen utan att gå till absoluta botten. Frågan är om det räcker eller inte...Jag har fått tipset att gå på magkänslan...just nu är den bubblig.

- Detsamma gäller miljöer. Mitt manus utspelar sig i verkliga miljöer och det har varit både enkelt och svårt. Hur "rätt" måste det vara? För att göra det extra svårt för mig har jag dessutom låtit manuset i tillbakablickar utspela sig i historisk tid...

- Även om jag inte är där riktigt ännu så har jag bestämt mig för att skicka mitt manus till en lektör innan det bär av till förlag. Men nu kommer nästa problem....till vem?

- Ja just det...min man ska ju få äran (?!) att läsa manuset först av alla. Till Joanna: Han ingår egentligen inte heller i kategorin kommande läsare då han vanligtvis läser engelska fantasyböcker - så långt ifrån mitt manus man kan komma! Men han vill i alla fall (eller så är han bara alldeles för snäll)...problemet är att jag nu måste konkurrera med Zlatanboken...

Nääää...jag firar inte ännu. Men jag VISUALISERAR denna champagne som banne mig ska korkas upp den dagen jag klistrar igen kuverten och skickar till förlag.

1 kommentar:

  1. Jag läste hela ditt inlägg med stort intresse och funderade vad jag skulle svara och så hoppsan fanns mitt namn med! Enorm igenkänning med din man och Zlatanboken! Hahaha! :D

    Jag hade EXAKT samma tankar om de 30 första sidorna och om jag ska vara helt ärlig har jag det lite ännu. Är det de 30 första A4-sidorna , så motsvarar de minst 50 sidor i boken och då behöver du fundera. Jag tajtade till och kortade och nu känns det bra, men visst kan man alltid fundera på om jag verkligen behövde presentera alla personerna så tidigt eller om jag skulle portionerat ut dem mer. Jag gillar själv när jag får ett stort bett av karaktärskakan - så därför skrev jag så här, men vad som är rätt är omöjligt att veta.

    Ett tips kan vara att läsa boken med tyngdpunkt på slutet, för när du då plötsligt växlar tillbaka till början ser du lättare vad som inte funkar. Så gjorde faktiskt jag. Min bok är rätt tajt de sista typ 100 sidorna och när jag efter dessa läste början, så förstod jag vikten av att tajta till. Nu är det mer harmoniskt.

    När det gäller research och miljö har jag från börjat bestämt mig för att allt ska vara exakt utom vissa detaljer som t ex gatan Saga bor på. Den heter Stenvägen i boken, men den gatan finns inte. Däremot nämns skolan med sitt rätta namn och andra vägar med sitt rätta namn. Det blev lagom för mig. Känns dig ganska fri här, tycker jag personligen. Och gå på magkänsla. Så länge det inte är ologisk så funkar det mesta!

    Kan vara bra att skicka till lektör, men svårt att välja vem... Inte lätt alls...

    Lycka till med fortsatta arbetet!!!! Jag följer dig med spänning! :)

    SvaraRadera