tisdag 29 mars 2011

Våga hoppa!

De senaste dagarna har jag intervjuat en del otroligt inspirerande kvinnor. Allt från ortopedkirurgen, som sa upp sig och skapade ett eget varumärke inom en helt annan bransch, till Ann Wilson (juryn i Let´s dance bland annat), som är som en energidrink en näringsfattig dag. Att intervjua dessa människor är mitt jobb. Mitt drömjobb. Det jag lever på. Men det är mer än så. Just nu behövde jag detta mer än något annat. Behövde få vara kanalen mellan deras mod, glädje, passion och läsarna. Snappa åt mig av deras positiva aura- det får man se som en löneförmån!

Jag har känt att jag under senaste tiden tappat lite av glöden, jag skriver på mitt manus...men inte riktigt med samma kraft...drar på att skicka iväg barnboksmanuset (trots att Kabusa har deadline siste mars)...det är säkert inte tillräckligt bra...deppar över jobb som dragits tillbaka istället för att glädjas åt alla de jobb jag har. Det går så snabbt ibland, att gå från självförtroende till att undvika spegeln.

Ann Wilson pratade mycket om hur hon vågat hoppa i livet. Hur hon tagit chansen och tänkt att hoppar jag inte nu så kommer jag aldrig veta vem eller vad som skulle ha fångat mig.

Nu ska jag hoppa...åtminstone ett litet skutt...och få barnboksmanuset på lådan, hitta tillbaka till mitt manus...ta itu med alla jobb som faktiskt ligger och väntar på att bli gjorda...

Har för övrigt ett nytt barnboksmanus i tankarna. Men ska jag förverkliga det så innebär det inte bara ett skutt utan ett megahopp utan fallskärm. Det finns hål inom barnbokslitteraturen. Detta skulle fylla ett sådant. För att lyckas hela vägen krävs det dock ett förlag som också vågar hoppa.

4 kommentarer:

  1. Att överleva dagar med tvivel är inte alltid helt lätt. Man får vara snäll mot sig själv och försöka hitta vägen igenom.

    Att våga hoppa är enda chansen om man ska lyckas, så det gäller att hoppa ofta :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är svårt att lära sig hoppa. Jag behöver lära mig också att släppa kontrollen och chansa. :)

    SvaraRadera
  3. Finns det folk som kan ta hand om en då man landar snett, kan man våga hoppa ganska högt!

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart med inspirerande människor! Härligt att få förmånen att intervjua dem, jag kanske skulle leta efter någon föreläsning för inspiration?!

    www.drommamman.s

    SvaraRadera