torsdag 3 mars 2011

Tio första sidorna!

 
Maria Ernestams Kleopatras kam

Hur ser dina tio första sidor ut? Vad får dina tio första sidor att gripa tag? Vad är det som gör att dina första sidor får läsaren att fortsätta att läsa, att välja bort telefonen, mejlen, disken? Spänning? Förvåning? Udda händelseförlopp? Personbeskrivning? Efter att ha läst en intervju med Piratförlaget om hur de gallrar bland manusen så blev jag nyfiken på hur mina egna första tio sidor egentligen känns. Jag antar att samma princip gäller för de flesta förlag- griper inte de tio första sidorna tag så hamnar det i papperskorgen.


Mitt manus går långsamt framåt...jag har faktiskt (trots att jag inte skulle det) gått tillbaka och läst igenom första delen. Kände att jag var tvungen för att kunna fortsätta eftersom jag skrivit på manuset periodvis under flera år. Nu är jag tillbaka där jag slutade och har bestämt mig för att kasta mig ut och skriva MYCKET under en period...Jag vet att jag kommer att drunkna i skrivjobb inom ett par veckors tid så det är nu jag har chansen....


På skrivsidan 1av3 kan man vinna ett bokutgivningspaket i samarbete med Vulkan- företaget man kan ge ut sina egna böcker genom. Eftersom jag bara hunnit skriva drygt hälften av mitt manus tänker jag själv inte tävla...man vill ju först testa manuset hos förlagen! MEN om jag hade haft ett manus liggandes som blivit refuserat då hade jag tagit chansen! Inte minst för den skrivcoaching som ingår i vinsten....

PS: Fick inte bort den vita bakgrunden till texten, ingen aning om varför den hamnade där...

 

1 kommentar:

  1. Jag är faktiskt nöjd med mina första sidor, men jag har inte arbetat klart med dem än (såklart). men jag har ju varit på två författarcoachveckor där jag fått mycket bra tips på hur min bok ska fånga läsaren, om den sen gör det när den är klar, det återstår att se. ;)

    Trevlig helg
    Cattis

    SvaraRadera