onsdag 5 januari 2011

Att prioritera tid

Hmmm...nu har jag fyra dagars "ledighet" kvar med familjen innan mannen börjar jobba och killarna är tillbaks i skolan. Det råkade bli så att några jobb dök upp strax innan julledigheten med deadlines inte allt för långt bort. Roliga och varierande jobb som jag redan har kickat igång men inte blivit klar med. Och då är det ju det där med boken. Ska den överhuvudtaget bli färdig så måste jag nog ha en plan. Jobbuppdragen går självklart före allt annat. Alla uppdrag jag får utgör ju mitt drömyrke och gör att jag får jobba med det jag tycker mest om- att skriva och träffa intressanta människor. Boken är ju än så länge på en hobbynivå. Men oavsett så måste jag nog få in någon form av struktur om det inte ska gå ett år innan nästa kapitel blir klart. Hur gör ni andra som skriver böcker...skriver ni i perioder? Lite varje dag? Avsätter ni tid eller tar ni det som det kommer när andan faller på?

Ikväll ska jag i alla fall prioritera boken, åtminstone öppna upp dokumentet med manuset och "känna lite" på det. Jag har ju varit på bio med killarna så de har bänkat sig framför PS3:an i storebrorsans rum, hunden har fått vad han ska, jobben fortsätter jag med imorgon bitti, sovrummet som ska tapetseras kan vänta ett tag till- är faktiskt helt ok med väggar av kala gipsskivor man har liksom vant sig... så...ja, jag prioriterar faktiskt boken ikväll!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Hittade just till din blogg och känner igen mig. Jag tänker frilansa som skribent på heltid från och med nu samtidigt som jag jobbar på att utveckla mitt skönlitterära skrivande.

    Mitt tips är att skapa en rutin, gärna med dagliga mål, för skrivandet. I november deltog jag i tävlinga NaNoWriMo och fick ur mig drygt 50000 ord på en månad, vilket är målet för alla som deltar. Det blir 1667 ord om dagen. Kan också tipsa om boken No Plot? No Problem! av NaNoWriMo-grundaren Chris Baty. Där finns många bra tips på hur man kan göra skrivandet av romanen till en del av livet.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Caroline, tack för titten hos mig. kul att du upptäckte mig så att jag fick hitta dig med :)
    Du gör det jag skulle vilja göra. Frilansa som skribent och jobba med skönlitterära texter made by ME. :)

    SvaraRadera
  3. Bra att du prioriterar skrivandet där!

    Jag skriver mycket i perioder; blir så då man pluggar. Men då jag väl skriver försöker jag skriva lite varje dag. Har jag ledigt sätter jag ofta upp mål med ett visst antal ord/kapitel/sidor om dagen.

    Men då det är lite mer att göra och jag får sno tid från min vardag låter jag det vara mer öppet. Just nu nöjer jag mig med att bara öppna dokumentet och skriva några rader om jag inte hinner mer.

    Hoppas du kan njuta av de lediga dagarna och sno mer tid till din roman.
    Lycka till!
    /Nina
    www.ordetarditt.blogg.se

    SvaraRadera