onsdag 29 december 2010

Var kommer storyn ifrån?

För många år sedan såg jag ett program med Oprah Winfrey, hon hade startat sin bokcirkel och intervjuade en författare om hur själva storyn till hennes senaste bok kommit till. Svaret blev att "den bara kom". Hon menade att det var personer och historier som pockade på utan att hon medvetet styrde processen. Yeah, right...tänkte jag.

Flera år senare på journalistutbildningen skrev vi noveller som jag fick en hel del beröm för. Det knasiga var att jag knappt förstod att det var jag som skrivit dem. Det kändes nästan som om det var någon annans ord. Och ytterligare några år senare, när jag var på långpromenad med hundarna, höggravid, dyker de personer och den story upp i huvudet som nu hamnat som kapitel i mitt bokmanus. När jag väl satte mig ner och skrev så kom det liksom av sig själv. Det var nästan som om de där personerna levde sitt eget liv. Hur tokigt låter inte det?! Eller är det så för alla som skriver böcker?

Så hade någon frågat mig om varifrån min bokstory kommit så hade jag väl fått svara som den där författaren hos Oprah..."den bara kom"....

4 kommentarer:

  1. Så är det på sätt och vis för mig också. Först börjar något att gro och jag vet själva storyn, början mitten och slut men sen när jag börjar skriva börjar mina karaktärer löpa amok och många gånger går berättelsen helt andra turer än vad jag hade tänkt.

    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Precis så är det för mig. Jag sätter mig ner och det bara kommer ord och berättelser som jag aldrig ens tänkt. Det är det häftigaste som jag upplevt. Det är som ett rus, på ett bra sätt :)

    Kul att följa fler med författardrömmar. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Känner helt igen mig i det du skriver! Personerna bara dyker upp, och storyn skriver sig själv utan at man egentligen har någon kontroll över vad som händer. Ibland går storyn åt ett helt annat håll än man tänkt sig, och då är det bara att följa med. Man har liksom inget val. Go with the flow...
    :)

    SvaraRadera
  4. Skillnaden mellan författare och andra människor är att vi tar till vara på våra idéer och skriver ner dem då de "bara kommer".

    Kul att du varit inne på in sida. Lycka till med skrivandet!
    /Nina
    (ordetarditt.blogg.se)

    SvaraRadera