tisdag 28 december 2010

Mittemellan...

Allt känns lite sådär mittemellan just nu. Mittemellan jul och nyår, mittemellan 2010 och 2011, mittemellan jobb i slutskede och helt nya skrivuppdrag. Det går lite på sparlåga och dagarna försvinner snabbt trots att man åstadkommer ganska lite. Mina barn är också mittemellan just nu. Myser mest på sina rum, spelar nya spel och lullar runt. Jag har ett, för mig, lite ovanligt uppdrag just nu. Jag korrekturläser en bok. Det tar en hel del tid och kraft, dels för att man får läsa på ett annat sätt när man korrekturläser, dels för att boken handlar om samhällets förändringar, politik med mera. Ämnen jag själv sällan skriver (eller läser) om. Intressant som sjutton dock!

Har redan fått så många skrivuppdrag 2011 att jag klarar mig året ut... det är egentligen helt otroligt....och fantastiskt! Men det är väl därför jag har sjunkit ner i dett här mittemellanlandet nu- jag vet ju vad jag har framför mig. Följer en del bloggar av intressanta människor som väntar in svar från förlag angående inskickade manus. Det är mycket refuseringar...undrar om jag någonsin kommer dit själv? Om boken verkligen blir klar att skickas till ett förlag. Vilken styrka man måste ladda med för att kunna ta det där "nej, tyvärr, inte denna gång." En bok är trots allt en bok, något helt annat än annan typ av skrivande. Det är personer, verkliga eller overkliga, känslor, tankar, blod, svett och tårar...och oändligt mycket tid.

Pratade under ett forum med en kille som har gett ut böcker på eget förlag. Han hade planer på att starta ett företag genom vilket författare kan ge ut sina egna böcker. Man väljer då själv om företaget ska hjälpa till att lansera boken och i vilken omfattning. Blir visserligen en viss kostnad för författaren men också större vinst om man lyckas sälja boken då inget stort förlag finns i bakgrunden. Får väl skaffa en spargris...för kommande boksläpp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar