tisdag 8 maj 2012

Nu är jag igång...

...på allvar. Det kliar i fingrarna, man vill ju liksom bara sätta igång och putsa sitt manus. Men istället har jag läst avhandlingen om att växa upp med en psykiskt sjuk förälder (min ena huvudperson gör ju det). Jag har inte velat att detta ska ta över bokens handling utan bara ligga där i bakgrunden som ett svar på vissa frågor men jag inser ju direkt att man har allt att vinna på att veta mycket om ett ämne även om man inte skriver spaltmetrar om det i boken. Det handlar om de där små avgörande detaljerna. Efter att ha läst och skrivit ner och strukturerat upp så kan jag konstatera att jag har gjort det mesta rätt och med den insikten vågar jag nog ta ut svängarna lite mer.

Nästa projekt idag blir att ge sig av till biblioteket och låna en bok om ämnet samt en bok om den ö där manuset utspelar sig.

Samtidigt nästintill sträckläser jag böcker som jag upptäckt är till stor nytta för mitt manusskrivande. Insåg att jag omedvetet valt tre böcker som är rika på riktigt bra metaforer (lektören blir glad) och handlingar som utspelar sig på speciella platser och i flera generationer. Återigen har hjärnan gjort förnuftiga val utan att jag varit riktigt medveten om det.

Först läste jag Kate Mortons " Den glömda trädgården", sedan Kate Mortons "I det förflutna" och nu Diane Setterfields "Den trettonde historien". Jag är inte så förtjust i böcker som har kilometerlånga miljöbeskrivningar och drunknar i metaforer bara för sakens skull. Men dessa författare lyckas väva trådar av ord på ett sätt som levandegör handlingen, personerna och miljöerna. Det är i detta som min svaghet ligger och då är det väl lika bra att lära sig av de bästa.

På tal om att söka inspiration och fakta...efter författarens tack i boken "I det förflutna" skriver Kate Morton så här:

"I det förflutna" började som en idé om tre systrar i ett slott på en kulle. Sedan hämtade jag inspiration från många olika källor: illustrationer, fotografier, kartor, dikter, dagböcker, Mass Observation-studier, onlineberättelser om andra världskriget, Imperial war museums utställning Children´s War, studiebesök på slott och herresäten, romaner och filmer från 1930- och 1940-tal, spökhistorier, gotiska romaner från 1700-och 1800-talen och ett otal fackböcker.

Jahapp...det är väl bara att fortsätta gräva och inspireras då...

Inspiration....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar