måndag 7 februari 2011

Vilka barnböcker är era favoriter?

Svisch....så var helgen över...det blev mest kul umgänge för mig i helgen...men också lite skriverier, dels jobb, dels en genomgång av barnboksmanuset. Tog hjälp av min man och följde knepet jag fick om att låta den som läser markera och skriva ner sina ändringar- och fick en del synpunkter denna gång! När jag ändrat dessa stycken blev manuset så mycket bättre. Det är verkligen helt otroligt vilken skillnad det kan vara mellan att ändra en punkt eller byta ut ett ord i ett barnboksmanus. Tror att det är dags att sätta en deadline för mig själv nu...annars kan jag fixa och dona i all evighet. Vecka 8 får bli mitt mål med barnboksmanuset, då hinner jag jämföra story och språk med utgivna barnböcker som jag gillar, visa för några till och skriva följebrev med mera. Nu är det dax att grabba den andra pennan- jobbskrivarpennan!

PS: ÄLSKAR denna barnbok...underbara bilder och underbara texter om att mäta känslor. Jag och yngsta sonen läser den fortfarande ibland bara för att man blir så varm om hjärtat. Ni som kämpar på med barnboksmanus...vilka barnböcker har ni som personliga favoriter?


                                              

2 kommentarer:

  1. Den boken är verkligen underbar. Jag gillade Hattstugan väldigt mycket. Jag vet faktiskt inte riktigt varför :)

    SvaraRadera
  2. Gillar också den! Annars har våra favoriter under åren varit böckerna om Kotten - härliga bilder och underbara rim, böckerna om Bu och Bä - underfundiga får som vuxna också kan skratta åt och även böckerna om Nisse (speciellt Nisse hos frisören)
    //Ulrika

    SvaraRadera