måndag 24 januari 2011

Vilken djungel!

Letade eventuella förlag till barnboken igår...jösses vilken djungel...får nog rota bland barnens böcker samt ta en runda till biblioteket idag och kolla in vilka förlag som ger ut den typ av bok som jag skrivit.

Undrar en sak...jag läste lite allmän info angående det här med att skicka in manus. Och enligt den text jag läste så rekommenderades att skicka manuset till ett förlag i taget. Jag förstår att det är schysstast och det är lite av en oskriven regel när det gäller frilansreportage till rikstäckande tidningsmagasin också. Problemet är ju att ett förlag kan ta tre månader på sig att ge ett besked. Med tanke på att säkert över 90 procent av alla inskickade manus refuseras så känns det ju som en evighetsmaskin att dra igång den karusellen. Hur har ni andra gjort?

PS: Lät min man läsa utkastet av barnboken i helgen...fast han är ALLDELES för snäll!
PS: Nu ska jag ha en lyxdag idag. Bara skriva på romanen och leta förlag till till barnboken. Står i fas 1 gällande alla skrivuppdrag vilket innebär ringa och boka intervjuer...så nu när jag har tiden så ser jag till att använda den. Det som stryker på foten är städning och tvätt. Och min tvätthög är inte uppe i nivå med Annelies ...ännu....

5 kommentarer:

  1. Skicka till fler samtidigt men låt de veta det! ;) Det är mitt tips!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att du ska skicka till flera. Jag har inte skickat till något barnboksförlag än men till de vanliga förlagen. Jag har inte stött på någonstans att man bara ska skicka till ett i taget.

    Jag skickade till fem förlag och nu efter drygt fyra månader väntar jag fortfarande på svar från två. Jag kan inte förstå varför det skulle vara så. Söker man jobb söker man väl inte bara ett jobb i taget. Nej, vi som skriver ska väl ha samma rätt att skicka till olika förlag som de har att välja bland manus. Så tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Om du skickar till ett i taget kan du ange att erbjudandet att publicera ditt manus endast gäller till ett visst datum. Då får de gott se till att svara inom den tiden. Ge dem en månad.

    Men jag har skickat till flera samtidigt och tror att det är vanligast.

    SvaraRadera
  4. Jag har också skickat till flera förlag samtidigt, men tydliggjort det i mitt följebrev. Bäst att vara ärlig. :)

    SvaraRadera
  5. Skicka självklart till flera! Tror att de flesta förlag tar det för givet.

    Det är svårt att hitta läsare i vänkretsen som törs säga vad de tycker! Mitt tips är att be dem skriva ner sina tankar. Det brukar vara lättare att skriva vad man tycker än att kasta det i ansiktet på den man ska kritisera.

    Lycka till!
    Karina

    SvaraRadera