söndag 19 december 2010

Om att ge...

Satt och tittade på sonen som spelade tennis häromdagen och pratade med en av de andra mammorna som också följde bollen fram och tillbaka över nätet. Vi kom in på julklappshandel- såklart...jag berättade lite om vad jag investerat i till barnen...och hon berättade att hennes julklappsinköp hade fått en lite annan dimension detta år. Hon brukade alltid skänka pengar till UNICEF runt jul. Det gjorde hon även nu. 650 kronor fördes över via datorn till ett projekt som ska ge ett kit med rent vatten med mera till små barn i Somalia. Nästa dag skulle hon iväg och handla julklappar, men kontot var tomt. Måste vara en fnurr på banktråden tänkte hon och gick hem och kollade kontona. En extra nolla i överföringen hade gjort att hon skänkt 6500 kronor till UNICEF. Jag frågade lite försynt om man inte kan förklara att det var ett misstag, och hon tittade på mig och sa "jag kan ju inte göra det....jag kan inte ringa och säga, jo, jag räddar gärna 500 barn till livet, men inte 5000." Och vid närmare eftertanke tror jag att hon är lyckligare än många andra som lagt alldeles för mycket på PS3:or och dylikt...

Och på tal om att stötta goda projekt måste jag ju passa på att slå ett slag för mitt eget hjärteprojekt, ett barnhem i Thailand som bland annat drivs av Susanne Janson. Hon levde ett ALLDELES vanligt och bra liv i Stockholm med jobb på reklamfirma när hennes tonårsdöttrar dog i tsunamin tillsammans med pappan och hans nya familj. Susanne kunde inte fortsätta med livet så som det var innan utan åkte ner till Thailand och startade tillsammans med ett annat par, som också mist sina barn i tsunamin, ett barnhem för de tsunamidrabbade thailändska barnen. Idag drivs detta som ett barn- och familjehem och fungerar som en hjälp åt barn som av olika anledningar inte har någon vuxen i sin närhet. Barnen går i skolan, har fritidsaktiviteter och deltar i högtider som alla andra och är efter sin tid på barnhemmet Muang Mai rustade för ett liv på egen hand. Susanne skriver underbart personliga månadsbrev och berättar entusiastiskt om barnen och volontärerna. Besök till barnhemmet är dessutom VÄLDIGT välkommet vilket gör det extra spännande för oss som "lärt känna" barnen under en tid och planerar att åka till Thailand för att göra annat än att bara sola och bada.... Är du intresserad av att veta mer gå in på hemsidan:
Barnhem Muang Mai i Thailand

nyhetsbreven från Barnhemmet finns också på http://www.barnhem.org/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar