söndag 22 juni 2014

Omtumlande och alldeles....underbart

Att döma av mina inlägg på bloggen så skulle man kunna tro att det inte händer särskilt mycket just nu. Sanningen är snarare den motsatta. Jag fumlar fortfarande runt i en overklig lyckokänsla - över att boken faktiskt blev skriven, kom ut och berör så många. Ofattbart. Boken är med i bokklubben Månadens Bok (på webben Månadens Bok och på fin placering i tillhörande tidning), den är utlånad på alla 12 bibliotek i nordvästra Skåne som har tagit in den, en kommunal avdelning har köpt in den som sommarpresent till sina anställda, ett annat företag har precis lagt en beställning till sina anställda, och boken står fint skyltad hos många bokhandlare - denna bild skickade Annelie Stålberg från Böcker & Blad i Uddevalla!




Det droppar dessutom in så många fantastiska kommentarer och recensioner så jag blir alldeles rörd. Här kommer några utdrag och länk till hela recensionerna:

Tara magasin :

"Debutförfattare med stark egen röst. Mina förväntningar är lågt ställda, men förvånansvärt snabbt är jag fast. Språket är habilt och historien om vänskap mellan två generationers kvinnor har en fräschör. Naturskildringarna från Hallands Väderö är rofyllt fina och sorgesången över psykisk sjukdom kan bara den som själv varit berörd skildra så här ärligt.”


Feelgoodbiblioteket :

"Även om Om du bara visste rymmer många mörka stråk, helst i de båda kvinnornas tillbakablickar, är det här en hjärtevärmande bok med ett vackert och viktigt budskap: ”Det är aldrig för sent att stuva om livsbagaget så att det blir lättare att bära." Caroline Säfstrand har skrivit en roman som värmer och som stannar kvar länge. Hon har en egen röst och hennes berättande får mig att tänka på Kerstin Thorvall, Elise Johansson och Thérese Söderlind."

House of Words :
Efter att bara ha läst tio rader i den här boken var jag helt såld. Den har ett språk som fångade upp mig i en mycket behaglig känsla som stannade kvar genom hela boken. Trots att handlingen bitvis är ganska obehaglig så är läsupplevelsen alltid tilltalande. Här finns dessutom allt man kan önska sig, smärta, hat, sorg, lycka, svek och kärlek. Den handlar om att våga även efter det att allt tagits ifrån en. Om att våga omfamna hoppet ännu en gång. Om att kunna älska och förlåta. Och att hitta tillbaka.

Boktokig :

"Om du bara visste är en svensk liten sommarkaramell. Den har det där som gör att man kurar ihop sig med boken i famn och bara läser. Berättelsen fängslar och den är skriven med en sån värme att trots att vissa saker är jobbiga blev det inte jobbigt att läsa."

Bokplantan :

"Om du bara visste är en underbar roman. Den är inledningsvis lugn och finstämd på ett lite sorgligt sätt. Livet är inte alltid så lätt, men det är liksom så livet är. För de flesta av oss. Ibland gör vi inte rätt, för vi är människor. Allihop. Då kan vi välja att backa, titta bort och fly ända tills vi dör. Försöka låta bli att känna och tänka. Det är möjligt att det lyckas ibland, vad vet jag. Eller också kan vi ta mod till oss och våga möta våra tankar och våra känslor och göra det bästa av den korta tid vi har kvar här på jorden. Det är vad Om du bara visste handlar om."


2 kommentarer:

  1. Vad härligt att du får leva i en sådan härlig verklig dröm! Njut på! Kram!

    SvaraRadera
  2. Fantastiska omdömen! Stort grattis! Jag har inte läst ännu, Om du bara visste ligger och väntar på mig. Hallands Väderö är en speciell plats.

    SvaraRadera