måndag 13 maj 2013

Lockande debut...

...är Anette Svensson Kozicas "Helga- sotarens röst tystnar aldrig." Jag har inte läst den, och vet faktiskt inte om jag någonsin skulle ha gjort det OM jag inte hade läst om bakgrunden till boken i en tidning.

Anette är egentligen glaskonstnär och debuterar nu med denna bok som skrevs tack vare att  hennes dotter en dag kom hem med dokument som hon hade hittat i ett ödehus när hon lekte. Det visade sig vara papper OCH en dagbok från andra världskriget. De tillhörde en kvinna som misstänktes ha samröre med nazistregimen, flydde till Danmark och satt fängslad under tre år. Kvinnan lever fortfarande och författaren träffade henne under tiden boken skrevs.

Sådana där bakgrundshistorier lockar i alla fall mig till läsning. Nu ska jag bara införskaffa boken också!

På tal om böcker...har lämnat mitt eget manus till en person för genomläsning och fått tillbaka positiv feedback så att jag blev rörd ända ner till tårna. Det bästa är att hon i vanliga fall helst läser deckare och thrillers - en genre som inte min bok tillhör!

Har också kommit en bra bit på synopsis och planering för bok nummer två. Karaktärerna börjar ta form men jag har än så länge inte låtit dem tala fritt. Jag vet ju hur det är. När jag släpper på spärren så är det bye bye och in i bubblan...

1 kommentar:

  1. Det var roligt att höra att bakgrunden till min bok väckte din nyfikenhet. Jag ger dig gärna ett signerat exemplar av boken. Mejla mig din adress så skickar jag den.

    SvaraRadera