lördag 26 februari 2011

PRIORITERA!

Kikade på skrivsidan och bläddrade i en bok man kunde beställa, "Att skriva en bestseller". Efter att ha läst smakprovet kan jag konstatera...

* Inspiration är ofta en ursäkt för lathet.
* Disciplin är en egenskap man måste lära sig. Ha som mål att skriva 3-10 sidor om dagen, har du väldigt lite tid så skriv 1-2 sidor.
* Tid tar man eller ber om. Det handlar om planering och prioritering, vill man något tillräckligt mycket så löser man det.
* Fastställ vad som ska hända i varje kapitel så fastnar du inte och får skrivkramp. Lägger du mycket tid och kraft på att göra en detaljerad synopsis och delar in de olika kapitlena så håller storyn bättre och du skriver boken snabbare.
* Gör en övning i att skriva din egen boks baksidestext. Beskriv boken kort och säljande. Där har du kärnan!

....nu blev jag riktigt sugen på att fortsätta med mina manus. Har faktiskt varit duktig och gjort en stor del av mina skrivjobb idag så imorgon bör jag hinna med några timmars bokskrivande...fast då ska jag ju...nej, just det...PRIORITERA!!!

Fast nu prioriterar jag ett glas vin!

1 kommentar:

  1. Yey! Ja, du lyckades nog banta ner kärnan till lyckat skrivande. Jag tror jag läste i Elisbeth Georges bok att "den med mest klister i baken vinner". Inte helt tokigt!

    SvaraRadera